Supermarketi i monopolizacija

Poslednjih 30 godina, prodajom hrane u Svetu dominiraju supermarketi koji se sve više snabdevaju uvezenom hranom. Kupci u supermarketima imaju pristup jeftinoj, raznovrsnoj hrani, uvezenoj iz celog sveta i dostupnoj tokom cele godine. Trend supermarketa da uvoze hranu iz dalekih prostora ima ozbiljne posledice na razvoj lokalnih poljoprivrednih gazdinstava i lokalnih prerađivačkih poljoprivrednih kompanija. Na primer, u Velikoj Britaniji četiri najveća supermarketa kontrolišu 75% ukupne prodaje!


Dodatni problem za razvoj lokalne ekonomije i porodičnih poljoprivrednih gazdinstava je uspostavljanje monopolskog položaja supermarketa, jer oni preuzimaju male nezavisne prodavnice u gradskim i seoskim mestima. Takođe, supermaketi sve više smanjuju broj svojih snabdevača (i kao rezultat toga smanjuju broj lokalnih poljoprivrednih gazdinstava koji ih snabdevaju), jer supermarketi su u stvari monopolistička veza između velikih svetskih proizvođača hrane i njene prodaje.

 

Kako bi se dodvorili lokalnom stanovništvu, supermarketi ipak prodaju male količine hrane koju proizvode lokalna porodična poljoprivredna gazdinstva, ali veoma retko ističu njeno lokalno poreklo. Obično, supermarketi imaju 1-2% prometa od lokalnih proizvođača hrane. Kao rezultat toga, kupci koji su izgubili svoje samostalne prodavnice imaju malo mogućnosti da u supermarketima kupe svežu, sezonsku, tradicionalnu, lokalno prepoznatljivu hranu.

Kako bi bili konkurentni, supermarketi smanjuju cene poljoprivrednih proizvoda već godinama i ako su drastično porasli troškovi njihove proizvodnje. Deo koji trenutno dobija poljoprivredno gazdinstvo za svoje proizvode sada je samo oko 30% od prodajne cene u supermarketu, što je malo za njihovo pozitivno poslovanje, pa mnoga poljoprivredna gazdinstva bankrotiraju.

 

Kako bi se suprostavili monopolističkim izazovima supermarketa i globalnim proizvođačima hrane, poslednjih dvadesetak godina, ponovo je među vlasnicima poljoprivrednih gazdinstava poraslo interesovanje za direktnu prodaju. Osim u zemaljama Evropske unije u kojima je taj način prodaje najrašireniji, direktna prodaja poljoprivrednih proizvoda raste i u drugim delovima razvijenog sveta, posebno u SAD i Japanu.

 

Prateći svetski trend u direktnoj prodaji poljoprivrednih proizvoda preko interneta stručnjaci Konsultanske kuće MOJSIJEV dizajnirali su portal www.kvantas.rs sa ciljem, da pomogne vlasnicima porodičnih poljoprivrednih gazdinstava u Srbiji, da organizovanjem sopstvene internet prodavnice, zaobiđu monopolističke trgovačke lance, smanje troškove poslovanja i povećaju prihod nalaženjem novih kupaca u Srbiji, zemljama bivše Jugoslavije, Evropskoj uniji i Ruskoj federaciji. 

Priredio: Radojica Mojsijev